Doradztwo Zawodowe w Liceum Ogólnokształcącym ma na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego planowania kariery. Podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, z uwzględnieniem ich zainteresowań i uzdolnień oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.

Zajęcia realizuje doradca zawodowy we współpracy z nauczycielami i wychowawcami. Nie podlegają one ocenie oraz nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub na ukończenie szkoły przez ucznia.  

W naszej szkole doradca zawodowy to z wykształcenia romanista i teolog oraz dyplomowany doradca edukacyjno-zawodowy. Natomiast doświadczenie zawodowe to z oczywistych względów stanowisko nauczyciela języka francuskiego, ale również 9-letnia praca w międzynarodowej korporacji: począwszy od stanowiska asystentki dyrektora administracyjnego przez kierownika rejonu, następnie szefa działu a skończywszy na stanowisku project menagera.  Nasz doradca to również zawodowy rekruter. Poza tym przez 5 lat prowadził własną działalność gospodarczą pod nazwę Atelier-FR, więc nie są mu obce zasady zakładania i prowadzenia firmy.      

W klasie I LO: realizowana jest 1 godzina lekcyjna, w klasie II LO: 2 godziny lekcyjne, w klasie III LO: 4 godziny lekcyjne, w kl. IV LO: 3 godziny lekcyjne.

W klasach I i II głównie skupimy się na poznawaniu siebie i własnych zasobów, które są warunkiem dobrego rozwoju, wyboru i decyzji:

– moje zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, cechy osobowości, predyspozycje zawodowe w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej,  

– moje potrzeby, motywacje, jakimi wartościami się kieruję,  

– stan zdrowia, a wybór kierunku studiów i zawodu,

– mocne i słabe strony, co chcę rozwijać, a czego chcę uniknąć,  

– podejmowanie decyzji, jak sobie z tym radzę,  

– czym jest sukces i czy dla każdego znaczy to samo,  

– autoprezentacja i rozmowa kwalifikacyjna,  

– dokumenty aplikacyjne.

W klasach III i IV skupiamy się na poznawaniu zawodów i rynku pracy,  ofertach szkół policealnych i uczelni wyższych:

– dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej,

– poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów,

– świadomość konieczności i możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej,

– w jakich dziedzinach życia gospodarczego i społecznego widzę siebie w przyszłości,

– jaki zawód uważam za najbardziej interesujący? Wartości osobiste, a wybór zawodu,

– klasyfikacja zawodów i specjalności, informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych,  

– lokalny, regionalny, krajowy i europejski rynek pracy. Charakterystyka rynku pracy:  zawody martwe i  zawody przyszłości,

–  jak założyć własną firmę,

– formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą (umowy o pracę),  

– korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym,  

– możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji,  

– analiza oferty kształcenia na uczelniach wyższych, w szkołach policealnych, spotkania z przedstawicielami uczelni wyższych,    

– lekcje zawodoznawcze,  

– spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

– zachęcanie młodzieży do aktywnego udziału podczas „Dni Otwartych” w szkołach i na uczelniach,  

– angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe, koła zainteresowań),  

– wykorzystanie testów, ankiet i innych narzędzi podczas zajęć klasowych.  

Uczniowie naszego liceum uczestniczyli między innymi w:

a) warsztatach NOWE WIDNOKRĘGI – zrozumieć media :

Język obrazu – podstawy przekazu telewizyjnego,

Światło i cień – podstawy przekazu telewizyjnego,

Świat dźwięku: mowa, śpiew, muzyka – podstawy dziennikarstwa radiowego,

Słowo w druku – podstawy dziennikarstwa prasowego.

          

   

b) warsztatach GRUPY UCZELNI VISTULA:

Rozwój gier komputerowych i wirtualnej rzeczywistości. 

Grać każdy może – techniki aktorstwa i improwizacji przydatne dla każdego.

Budowanie własnej ścieżki kariery.  

Sport, władza, polityka – wpływ na nasze codzienne życie. 

c) warsztatach RYNEK PRACY BEZ TAJEMNIC CZYLI JAK ZNALEŹĆ WYMARZONĄ PRACĘ:

Warsztaty dla uczniów w trzech cyklach każdy po dwie jednostki lekcyjne poprowadziła pani Izabela Niziałek zawodowy rekruter z wieloletnim doświadczeniem w Human Resources.   

d) warsztatach na Politechnice Warszawskiej CBA PEŁNOLETNI W SŁUŻBIE. RAZEM DLA UCZCIWEGO PAŃSTWA:

Praca z informacją.

Praca analityka kryminalnego.

Analiza bilingów i danych finansowych.

Czynności operacyjno-rozpoznawcze.

Czynności procesowe.

Cyberbezpieczeństwo.

Pozorowane zatrzymanie, badania poligraficzne.

Czy AI pomaga organom ścigania.

 

e). warsztatach ”DZIEŃ NA WYDZIALE PRAWA SWPS”:

Uczniowie spotkali się z Dziekanem Wydziału Prawa.  

Wysłuchali exposé absolwenta Wydziału Prawa, który przedstawił perspektywy w zawodzie prawnika i możliwości zatrudnienia absolwenta studiów prawniczych.  

Uczniowie zobaczyli realistyczną symulację rozprawy sądowej, w której mieli możliwość współuczestniczyć.  

Wzięli udział w warsztacie „Elon Musk a prawo nowych technologii”.  

                 

 

f). warsztatach ”LEKCJA ANATOMII W TEATRZE XXI WIEKU” w Muzeum Historii Medycyny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego:

Uczniowie odkrywali fascynujący świat medycyny z zagadnień stomatologii, chirurgii, okulistyki, neurochirurgii.

Zobaczyli ekspozycję muzealną apteki i historii Wydziału Farmaceutycznego.   

Wykorzystując najnowszą technologię i wizualizację 3D uczniowie mogli lepiej poznać ludzki organizm: układ nerwowy, oddechowy, pokarmowy i mięśniowy.