Psycholog
Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie rozumie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak.
-
Czym zajmuje się psycholog szkolny
-
Wymagania prawne
-
Programy realizowane w naszej Szkole
-
Gdzie szukać pomocy?
-
Przydatne linki
Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, tj.:
- Dokonuje wstępną diagnozę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron uczniów. Celem pogłębienia diagnozy, kieruje do rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, z którą ściśle współpracuje.
- Inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych. Udziela doraźnego wsparcia uczniom. Celem zapewnienia regularnej psychoterapii kieruje do odpowiednich specjalistów i Ośrodków.
- Prowadzi działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie występowaniu problemów w zakresie m.in. emocji, motywacji, relacji społecznych, np.poprzez prowadzenie warsztatów profilaktyczno-psychoedukacyjnych.
- Wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ściśle współpracuje z pedagogiem, logopedą, pielęgniarką, nauczycielami i wychowawcami celem zaplanowania i udzielenia jak najbardziej kompleksowej pomocy, możliwej do zapewnienia na terenie szkoły. W sytuacji, kiedy nie jest możliwe udzielenie pomocy na terenie szkoły i konieczna jest specjalistyczna pomoc, przekazuje namiary.
- Dokonuje rozpoznania sytuacji wychowawczych w szkole. Współpracuje z rodzicami celem wspierania i edukowania w zakresie systemów wychowawczych, zdrowia psychicznego i profilaktyki.
Aby móc skorzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, potrzebna jest zgoda rodzica lub prawnego opiekunadziecka. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczną, a rodzic jej odmawia, zgodę może wyrazić Sąd.
Tajemnica zawodowa w przypadku psychologa szkolnego, udzielającego pomocy osobom małoletnim:
Psycholog jest zobowiązany do zachowania tajemnicy poufności, która dotyczy wszystkich informacji, które uzyska podczas rozmowy z dzieckiem. Współpracując ze szkolnym zespołem pedagogicznym (pedagog, wychowawca, nauczyciele, pielęgniarka) oraz z rodzicami, planując udzielenie adekwatnej i niezbędnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przekazywane informacje powinny ograniczać się do wniosków i zaleceń.
Tajemnica zawodowa nie obowiązuje, gdy: zagrożone jest czyjeś zdrowie i/lub życie, zachowania ucznia wskazują na konieczność objęcia opieką przez innego specjalistę i wymagana jest współpraca, mamy do czynienia z przemocą domową, psycholog dowie się o popełnieniu przestępstwa, psycholog zostanie zwolniony z tajemnicy zawodowej przez Sąd.
WYJAZD INTEGRACYJNY
Na początku roku szkolnego uczniowie klas VII Szkoły Podstawowej, I Liceum biorą udział w wyjazdach integracyjnych.
Dzięki wspólnemu wyjazdowi uczniowie mają możliwość lepszego wzajemnego poznania się poza murami szkoły. Służą temu liczne aktywności: zwiedzanie okolicy oraz zajęcia psychologiczne o charakterze integracyjnym.
WARSZTATY „JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?”
Warsztaty skierowane do uczniów ostatniej klasy naszego Liceum. Program obejmuje zagadnienie stresu (przyczyny, objawy, skutki stresu) i skuteczne techniki radzenia sobie z nim (dotyczące ciała, emocji i sposobu myślenia). Celem jest zaopatrzenie uczniów w szeroki wachlarz możliwych technik radzenia sobie ze stresem w trudnej sytuacji ( np. egzamin maturalny).
WARSZTATY „JAK RADZIĆ SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ?”
Warsztaty skierowane są do uczniów Szkoły Podstawowej, klas I-III. Ich celem jest uświadamianie, że emocje są czymś naturalnym, a sposobów radzenia sobie z nimi każdy musi się nauczyć. Podczas zajęć dzieci uczą się, jak je rozpoznawać, nazywać i wyrażać, nie krzywdząc innych. Szczególny nacisk położony jest na naukę radzenia sobie ze złością, która jest trudną emocją, a zachowania pod jej wpływem bywają, że ranią drugiego człowieka. Celem warsztatów jest zdobywanie kompetencji w zakresie konstruktywnych sposobów wyrażania złości. Dodatkowo podczas zajęć dzieci uczą się samodzielności, podejmowania decyzji, przewidywania konsekwencji działań oraz umiejętności współpracy. Ilość zajęć jest dopasowywana do potrzeb i możliwości grupy.
TRZYMAJ FORMĘ!
Program związany z edukacją prozdrowotną, opracowany i współtworzony wraz z pielęgniarką szkolną. Opiera się na wpajaniu młodzieży prozdrowotnych nawyków dotyczących odżywiania, sposobów spędzania wolnego czasu, higieny ciała i ducha. Służą temu m.in. organizowane w szkole zajęcia edukacyjne, pogadanki, konkursy, dzień sportu.
Bezpłatna pomoc psychologiczna i/lub terapeutyczna dla dzieci i młodzieży na terenie Warszawy:
Telefony zaufania i interwencyjne:
https://warszawa19115.pl/-/telefony-zaufania-przydatne-infolinie?inheritRedirect=true
http://www.centrumingenium.pl/covid-19/
https://www.ore.edu.pl/2020/06/zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy-poradniki-dla-nauczycieli-i-rodzicow/
Kontakt
mgr Anna Zabrodzka
Stałe dyżury:
wtorki 8-13
czwartki 8-14
Godziny dyżurów mogą ulec zmianie, zatem aby umówić się na spotkanie, proszę o wcześniejszy kontakt poprzez librus.
Istnieje możliwość spotkania osobistego (w godzinach dyżurów, po wcześniejszym ustaleniu terminu) lub online (w godzinach dyżurów lub poza nimi, po wcześniejszym uzgodnieniu wspólnego terminu).
Rodziców nowo przyjętych uczniów uprzejmie proszę o dostarczanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznych nt. Państwa dzieci (dla tych, którzy takie zaświadczenia posiadają).
Miłosz Szwajewski
Stałe dyżury:
Poniedziałek 8.45 – 14.15
Środa 9.30 – 15.00
W celu umówienia się na spotkanie zapraszam do kontaktu poprzez librus.
Rodziców nowo przyjętych uczniów uprzejmie proszę o dostarczanie opinii/orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych nt. Państwa dzieci (dla tych, którzy takie zaświadczenia posiadają).